top of page

Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi

Provozní doba
  • terénní služba

    • středa 13:00 – 17:00

    • čtvrtek 13:00 – 17:00

    • pátek 8:00 – 12:00

  • ambulantní služba

    • pondělí 14:00 – 16:30

    • V individuálních případech lze poskytovat terénní službu podle potřeb rodiny v jiném časovém rozmezí na základě písemné žádosti po vzájemné dohodě.

Mgr. Pavla Baráková

Vedoucí sociální služby

sociální pracovník

Poslá

Posláním Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi poskytovatele Asociace rodičů a přátel zdravotně postižených dětí v ČR, z. s. Klubu Zvoneček je pomáhat rodinám s dětmi v nepříznivé sociální situaci z Oderska a Fulnecka prostřednictvím terénní a ambulantní formy služby zajistit, aby děti mohly vyrůstat v rodině a pokud to není možné, tak v rodině náhradní.

 

Cílová skupina

  • Rodina s dítětem/dětmi

  • Popis cílové skupiny:

    • Cílovou skupinou sociální služby jsou rodiny s dítětem/dětmi včetně doposud nenarozených dětí a jejich budoucích rodičů z Oderska a Fulnecka (města Odry a Fulnek včetně místních částí, Heřmanice u Oder, Heřmánky, Jakubčovice nad Odrou, Luboměř, Mankovice, Spálov, Vražné a Vrchy) v nepříznivé sociální situaci, kterou nedokáží řešit vlastními silami. Do cílové skupiny patří i děti, které žijí v pěstounské péči, spolu s jejich rodiči, kteří jsou stále jejich zákonnými zástupci a mají rodinné vazby. Dále také rodiny s dětmi, kdy děti žijí od svých rodičů odděleně a rodiče usilují o návrat dětí do rodiny (např. po výkonu trestu, umístění v dětském domově apod.). Rodiny, které se potýkají s obtížemi v oblasti výchovy a vzdělávání dětí, péče o děti, hospodaření a rodinného rozpočtu, bydlení a vedení domácnosti, komunikace s úřady a institucemi a sociálního vyloučení.

 

Věková struktura osob, pro které je sociální služba určena:
  • od 0 do 80 let

    • z toho důvodu, že zákonnými zástupci dětí mohou být i osoby v seniorském věku

Poskytovatel sociálních služeb může odmítnout uzavřít smlouvu o poskytování sociálních služeb pouze, pokud (dle § 91 zákona o sociálních službách):

 

  • neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá, a to i s ohledem na vymezení okruhu osob v registru poskytovatelů sociálních služeb,

  • nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá,

  • osobě, která žádá o poskytnutí sociální služby, vypověděl v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy

 

Hlavním cílem je:

  • Rodina zvládající své potřeby a potřeby svých dětí v míře potřebné pro běžný život, tak aby děti mohly zůstat v rodině, či se do ní navrátit (z pěstounské péče, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc či dětského domova);

    • Předpokládáme, že díky naší podpoře budou moci děti zůstat ve většině rodin, se kterými spolupracujeme.

  • Minimalizace rizika jakéhokoliv ohrožení dítěte, které rodina není schopna řešit sama či za pomoci blízkého okolí.

    • Předpokládáme, že díky naší podpoře se nám u většiny rodin, se kterými spolupracujeme, podaří riziko ohrožení dítěte snížit tak, aby rodina již naši pomoc (příp. pomoc jiného obdobného subjektu) nepotřebovala.

Dílčí cíle:
  • Cílem je rodina, která umí zajistit základní potřeby dítěte a to i s ohledem na jejich věk a osobnostní vývoj. Zejména:

    • zvládá podporu svých dětí při školní přípravě, pokud ji děti potřebují, (indikátorem naplnění je zejména, nikoliv však výlučně, zpětná vazba ze školy směrem k rodičům či subjektivní vnímání rodiče či dítěte)

    • umí si vyjednat svá práva na úřadech, školách a ve zdravotních či jiných institucích, (taková rodina si již neříká o pomoc a zároveň zažívá úspěch – subjektivně „dobrý pocit z jednání“ a/či objektivně vnímaný (např. „dostane dávku, o kterou žádá“ atp.)

    • rozumí a zajišťuje péči o děti i vzhledem k zákonným povinnostem, (např. povinná školní docházka, preventivní prohlídky u lékaře, zajištění jiné zdravotní péče, pokud je to potřebné – indikátorem naplnění je zpětná vazba od dítěte, rodičů, jeho okolí a daných institucí)

    • rozumí a dovede zajistit životní podmínky pro děti,

    • má zajištěný pravidelný příjem k pokrytí nezbytných nákladů k životu (jídlo, bydlení, ošacení, hygienické potřeby, vzdělávání dětí apod.),

    • zvládá hospodaření s finančními prostředky (indikátorem je schopnost kontinuálně pokrývat potřeby domácnosti),

    • umí navazovat a udržet sociální vztahy (indikátorem je zejména zpětná vazba klienta zažívajícího pocity jistoty, úspěchu, naplnění ve vztazích atp.),

    • rozumí a umí zajistit další podněty pro své děti (smysluplné trávení volného času, kamarádi, atd. – indikátorem je zpětná vazba od dětí – subjektivní či objektivní)

 

Nepříznivé sociální situace, na které sociální služba reaguje

Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi reaguje na níže uvedené typy sociálně nepříznivých situací, jejich společným jmenovatelem jsou předpoklady, které musí být naplněny:

a) Existence rizika ohrožení dítěte

b) Rodina toto riziko nedokáže zvládnout vlastními silami

 

Typy sociálně nepříznivých situací:
  • ztráta bydlení včetně rizika ztráty bydlení - nevyhovující podmínky bydlení

  • zadluženost rodiny

  • závislost některého z členů rodiny na návykových látkách, gamblerství

  • nepříznivý zdravotní stav některého z členů rodiny

  • výchovné a vzdělávací problémy dětí

  • domácí násilí v rodině

  • vztahové problémy, rozvrat v rodině

  • nezaměstnanost a z toho plynoucí obtíže ovlivňující život rodiny s dětmi

  • nedostatečné kompetence rodičů (výchovné, intelektové, sociální nezralost…)

  • diskriminace rodin v oblasti bydlení, zaměstnání, zdravotní péče atd. a další systémové překážky v uspokojování potřeb rodin

  • chudoba rodin a neuspokojené základní životní potřeby

 

Zásady sociální služby:
  • Individuální přístup

    • každou rodinu vnímáme jako jedinečnou, bez ohledu na původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti; respektujeme vývojové zvláštnosti každého dítěte, navazujeme na jeho schopnosti a možnosti a snažíme se je rozvíjet.

  • Přiměřenost

    • podporu rodině poskytujeme v přiměřené míře tak, aby vedla ke zlepšení jejich nepříznivé sociální situace

  • Nestrannost

    • vůči jednotlivým členům rodiny a pracovníkům jiných institucí jsme nestranní, respektujeme duchovní hodnoty, které rodina vyznává. V případě domácího násilí zásadu nestrannosti pracovník nemůže uplatnit.

  • Postupnost

    • při realizaci cílů rodiny postupujeme s ohledem na konkrétní potřeby, se zaměřením na řešení celkové situace rodiny. Rodinu motivujeme a vedeme ke stanovení priorit a postupu. K dosažení cílů se snažíme dospět takovou formou, jakou si rodina zvolí.

  • Respektování soukromí

    • respektujeme soukromí rodiny a do její domácnosti terénní pracovník pouze po domluvě s rodinou

  • Demokracie

    • rodina uplatňuje v průběhu poskytování sociální služby ve všech oblastech svůj názor, potřeby a vlastní vůli

  • Zodpovědnost za vlastní rozhodnutí

    • rodinu vedeme k přijetí zodpovědnosti za svá vlastní rozhodnutí, podporujeme rodiny, aby byly plnohodnotnými partnery v procesu poskytování sociální služby

  • Diskrétnost a mlčenlivost

    • při poskytování sociální služby zachováváme diskrétnost a mlčenlivost o citlivých a osobních informacích klientských rodin

  • Bezplatnost

    • sociální služba je poskytována zdarma

  • Podpora využívání běžně dostupných služeb

 

Základní činnosti poskytované sociální služby

sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi § 65 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách:

a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:

  • pracovně výchovná činnost s dětmi,

  • pracovně výchovná činnost s dospělými, např. podpora a nácvik rodičovského chování včetně vedení hospodaření a udržování domácnosti, podpora a nácvik sociálních kompetencí v jednání na úřadech, školách, školských zařízeních,

b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:

  • v závažných případech doprovázení dětí do školy, školského zařízení, k lékaři, na zájmové aktivity a doprovázení zpět,

c) sociálně terapeutické činnosti:

  • socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob,

d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:

  • pomoc při vyřizování běžných záležitostí,

  • pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,

& základní sociální poradenství

 

Sociální služba je poskytována, na základě zákona o sociálních službách, zdarma.

Pravidla pro podávání a vyřizování stížností, připomínek a námětů
Podnět nebo stížnost MILION FINAL.png
Řešení stížnosti XY FINAL.png
bottom of page