Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Provozní doba
-
terénní služba
-
středa 13:00 – 17:00
-
čtvrtek 13:00 – 17:00
-
pátek 8:00 – 12:00
-
-
ambulantní služba
-
pondělí 14:00 – 16:30
-
V individuálních případech lze poskytovat terénní službu podle potřeb rodiny v jiném časovém rozmezí na základě písemné žádosti po vzájemné dohodě.
-
Mgr. Pavla Baráková
Vedoucí sociální služby
sociální pracovník
Poslání
Posláním Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi poskytovatele Asociace rodičů a přátel zdravotně postižených dětí v ČR, z. s. Klubu Zvoneček je pomáhat rodinám s dětmi v nepříznivé sociální situaci z Oderska a Fulnecka prostřednictvím terénní a ambulantní formy služby zajistit, aby děti mohly vyrůstat v rodině a pokud to není možné, tak v rodině náhradní.
Cílová skupina
-
Rodina s dítětem/dětmi
-
Popis cílové skupiny:
-
Cílovou skupinou sociální služby jsou rodiny s dítětem/dětmi včetně doposud nenarozených dětí a jejich budoucích rodičů z Oderska a Fulnecka (města Odry a Fulnek včetně místních částí, Heřmanice u Oder, Heřmánky, Jakubčovice nad Odrou, Luboměř, Mankovice, Spálov, Vražné a Vrchy) v nepříznivé sociální situaci, kterou nedokáží řešit vlastními silami. Do cílové skupiny patří i děti, které žijí v pěstounské péči, spolu s jejich rodiči, kteří jsou stále jejich zákonnými zástupci a mají rodinné vazby. Dále také rodiny s dětmi, kdy děti žijí od svých rodičů odděleně a rodiče usilují o návrat dětí do rodiny (např. po výkonu trestu, umístění v dětském domově apod.). Rodiny, které se potýkají s obtížemi v oblasti výchovy a vzdělávání dětí, péče o děti, hospodaření a rodinného rozpočtu, bydlení a vedení domácnosti, komunikace s úřady a institucemi a sociálního vyloučení.
-
Věková struktura osob, pro které je sociální služba určena:
-
od 0 do 80 let
-
z toho důvodu, že zákonnými zástupci dětí mohou být i osoby v seniorském věku
-
Poskytovatel sociálních služeb může odmítnout uzavřít smlouvu o poskytování sociálních služeb pouze, pokud (dle § 91 zákona o sociálních službách):
-
neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá, a to i s ohledem na vymezení okruhu osob v registru poskytovatelů sociálních služeb,
-
nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá,
-
osobě, která žádá o poskytnutí sociální služby, vypověděl v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy
Hlavním cílem je:
-
Rodina zvládající své potřeby a potřeby svých dětí v míře potřebné pro běžný život, tak aby děti mohly zůstat v rodině, či se do ní navrátit (z pěstounské péče, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc či dětského domova);
-
Předpokládáme, že díky naší podpoře budou moci děti zůstat ve většině rodin, se kterými spolupracujeme.
-
-
Minimalizace rizika jakéhokoliv ohrožení dítěte, které rodina není schopna řešit sama či za pomoci blízkého okolí.
-
Předpokládáme, že díky naší podpoře se nám u většiny rodin, se kterými spolupracujeme, podaří riziko ohrožení dítěte snížit tak, aby rodina již naši pomoc (příp. pomoc jiného obdobného subjektu) nepotřebovala.
-
Dílčí cíle:
-
Cílem je rodina, která umí zajistit základní potřeby dítěte a to i s ohledem na jejich věk a osobnostní vývoj. Zejména:
-
zvládá podporu svých dětí při školní přípravě, pokud ji děti potřebují, (indikátorem naplnění je zejména, nikoliv však výlučně, zpětná vazba ze školy směrem k rodičům či subjektivní vnímání rodiče či dítěte)
-
umí si vyjednat svá práva na úřadech, školách a ve zdravotních či jiných institucích, (taková rodina si již neříká o pomoc a zároveň zažívá úspěch – subjektivně „dobrý pocit z jednání“ a/či objektivně vnímaný (např. „dostane dávku, o kterou žádá“ atp.)
-
rozumí a zajišťuje péči o děti i vzhledem k zákonným povinnostem, (např. povinná školní docházka, preventivní prohlídky u lékaře, zajištění jiné zdravotní péče, pokud je to potřebné – indikátorem naplnění je zpětná vazba od dítěte, rodičů, jeho okolí a daných institucí)
-
rozumí a dovede zajistit životní podmínky pro děti,
-
má zajištěný pravidelný příjem k pokrytí nezbytných nákladů k životu (jídlo, bydlení, ošacení, hygienické potřeby, vzdělávání dětí apod.),
-
zvládá hospodaření s finančními prostředky (indikátorem je schopnost kontinuálně pokrývat potřeby domácnosti),
-
umí navazovat a udržet sociální vztahy (indikátorem je zejména zpětná vazba klienta zažívajícího pocity jistoty, úspěchu, naplnění ve vztazích atp.),
-
rozumí a umí zajistit další podněty pro své děti (smysluplné trávení volného času, kamarádi, atd. – indikátorem je zpětná vazba od dětí – subjektivní či objektivní)
-
Nepříznivé sociální situace, na které sociální služba reaguje
Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi reaguje na níže uvedené typy sociálně nepříznivých situací, jejich společným jmenovatelem jsou předpoklady, které musí být naplněny:
a) Existence rizika ohrožení dítěte
b) Rodina toto riziko nedokáže zvládnout vlastními silami
Typy sociálně nepříznivých situací:
-
ztráta bydlení včetně rizika ztráty bydlení - nevyhovující podmínky bydlení
-
zadluženost rodiny
-
závislost některého z členů rodiny na návykových látkách, gamblerství
-
nepříznivý zdravotní stav některého z členů rodiny
-
výchovné a vzdělávací problémy dětí
-
domácí násilí v rodině
-
vztahové problémy, rozvrat v rodině
-
nezaměstnanost a z toho plynoucí obtíže ovlivňující život rodiny s dětmi
-
nedostatečné kompetence rodičů (výchovné, intelektové, sociální nezralost…)
-
diskriminace rodin v oblasti bydlení, zaměstnání, zdravotní péče atd. a další systémové překážky v uspokojování potřeb rodin
-
chudoba rodin a neuspokojené základní životní potřeby
Zásady sociální služby:
-
Individuální přístup
-
každou rodinu vnímáme jako jedinečnou, bez ohledu na původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti; respektujeme vývojové zvláštnosti každého dítěte, navazujeme na jeho schopnosti a možnosti a snažíme se je rozvíjet.
-
-
Přiměřenost
-
podporu rodině poskytujeme v přiměřené míře tak, aby vedla ke zlepšení jejich nepříznivé sociální situace
-
-
Nestrannost
-
vůči jednotlivým členům rodiny a pracovníkům jiných institucí jsme nestranní, respektujeme duchovní hodnoty, které rodina vyznává. V případě domácího násilí zásadu nestrannosti pracovník nemůže uplatnit.
-
-
Postupnost
-
při realizaci cílů rodiny postupujeme s ohledem na konkrétní potřeby, se zaměřením na řešení celkové situace rodiny. Rodinu motivujeme a vedeme ke stanovení priorit a postupu. K dosažení cílů se snažíme dospět takovou formou, jakou si rodina zvolí.
-
-
Respektování soukromí
-
respektujeme soukromí rodiny a do její domácnosti terénní pracovník pouze po domluvě s rodinou
-
-
Demokracie
-
rodina uplatňuje v průběhu poskytování sociální služby ve všech oblastech svůj názor, potřeby a vlastní vůli
-
-
Zodpovědnost za vlastní rozhodnutí
-
rodinu vedeme k přijetí zodpovědnosti za svá vlastní rozhodnutí, podporujeme rodiny, aby byly plnohodnotnými partnery v procesu poskytování sociální služby
-
-
Diskrétnost a mlčenlivost
-
při poskytování sociální služby zachováváme diskrétnost a mlčenlivost o citlivých a osobních informacích klientských rodin
-
-
Bezplatnost
-
sociální služba je poskytována zdarma
-
-
Podpora využívání běžně dostupných služeb
Základní činnosti poskytované sociální služby
sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi § 65 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách:
a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
-
pracovně výchovná činnost s dětmi,
-
pracovně výchovná činnost s dospělými, např. podpora a nácvik rodičovského chování včetně vedení hospodaření a udržování domácnosti, podpora a nácvik sociálních kompetencí v jednání na úřadech, školách, školských zařízeních,
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
-
v závažných případech doprovázení dětí do školy, školského zařízení, k lékaři, na zájmové aktivity a doprovázení zpět,
c) sociálně terapeutické činnosti:
-
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob,
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
-
pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
-
pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
& základní sociální poradenství
Sociální služba je poskytována, na základě zákona o sociálních službách, zdarma.